Pandémia, ktorú vyvolal šíriaci sa koronavírus, ovplyvnila mnohé činnosti nášho života a výnimkou nie sú ani aktivity na realitnom trhu. Akým spôsobom sa dá realizovať kúpa či predaj nehnuteľností v súčasnej dobe plnej obmedzení? Prinášame vám exkluzívny rozhovor s Jánom Krajčovičom, generálnym riaditeľom spoločnosti Pod vŕškami, a.s.
Už niekoľko týždňov žijeme (nielen) na Slovensku v sprísnenom režime, ktorý má zamedziť šíreniu obávaného ochorenia COVID-19. Mnoho firiem bolo nútených zatvoriť prevádzky, kancelárie a obmedziť poskytovanie svojich služieb, čo výrazným spôsobom zasiahlo do ich biznisu. Ako vnímate novovzniknutú situáciu vo Vašej spoločnosti Pod vŕškami?
Pre všetkých ľudí je to nová situácia, no treba sa s ňou vysporiadať. Spomínam si ešte na krízu z roku 2008, ktorá taktiež výrazne ochromila trh a zasiahla do života mnohých firiem. Pre našu spoločnosť Pod vŕškami, a.s., to bola skúška ohňom, ktorú sa nám však podarilo ustáť, a preto verím, že rovnako tak ustojíme aj koronavírusovú krízu. Život je plný výziev.
Pravdepodobne aj Vaša spoločnosť bola nútená zmeniť svoj bežný prevádzkový režim. Ako veľmi to poznačilo fungovanie Vašej firmy?
Áno, aj naša spoločnosť sa snažila na novú situáciu promptne zareagovať. V snahe zamedziť šíreniu koronavírusu sme pristúpili k nevyhnutným opatreniam a tak naše klientske centrum dočasne prešlo pod núdzový režim. No hoci sme neboli našim klientom k dispozícii osobne, naše služby mohli naďalej využívať prostredníctvom telefonického či e-mailového kontaktu.
Kúpa, respektíve predaj nehnuteľností je však neodmysliteľne spätý s osobným kontaktom zúčastnených strán. Mnoho ľudí si nevie predstaviť, že by si kúpilo nový byt napríklad bez realizovania obhliadky. Súčasné opatrenia však takýmto kontaktom zamedzujú. Ako túto situáciu riešite?
Predaj realít je špecifickým segmentom. Máte pravdu, že pred realizovaním obchodu je nevyhnutných niekoľko stretnutí s klientom, v rámci ktorých si spoločne zodpovieme všetky dôležité otázky. Osobné stretnutia však dokážeme plnohodnotne nahradiť videohovormi. Využívame rôzne digitálne platformy, ktoré nám umožňujú nadviazať s klientom potrebný kontakt a prediskutovať s ním všetky potrebné informácie a náležitosti vedúce k uzatvoreniu obchodu.
Predaj nehnuteľností sa teda dá realizovať aj formou online. Vidíte túto možnosť ako novú perspektívu aj do budúcnosti, keď pominú pandemické opatrenia a vrátime sa späť k bežnému spôsobu nášho života?
Určite áno. Náš svet sa postupne digitalizuje a otvára nám nové možnosti a príležitosti. Chcel by som však podotknúť, že tieto zmeny sa nedejú len v súvislosti s koronavírusom. Online predaj nehnuteľností sme v našej spoločnosti Pod vŕškami realizovali aj pred krízou, no zreteľ naň nebol až taký silný, ako je tomu dnes. Súčasná situácia však dala online predaju nový význam a nebojím sa označiť ho za novodobý trend, ktorý bude aj po odoznení pandémie naberať na popularite.
Váš názor na benefity online predaja znie veľmi presvedčivo. Zaznamenávate aj konkrétne prípady zvýšeného záujmu o túto formu predaja nehnuteľností z Vašej praxe?
Samozrejme, pri týchto tvrdeniach sa opieram najmä o skúsenosti, ktoré nám prinieslo uplynulé obdobie. Aj v čase počiatočného, mimoriadne sprísneného režimu, sa nám podarilo realizovať dva predaje práve prostredníctvom online platforiem. V minulosti sme dokonca uskutočnili predajov bytov zahraničným diplomatom, pričom sa opätovne celá transakcia vykonala len online. Problémom nebol ani fyzický podpis zmlúv. Všetky administratívne úkony sme dokázali veľmi operatívne zabezpečiť prostredníctvom kuriéra.
Online predaj nehnuteľností sa evidentne javí ako plnohodnotná náhrada osobného predaja. Myslíte si, že postupne sa z tejto (zatiaľ) alternatívy stane primárna forma obchodu?
Osobný predaj vždy mal, má a aj bude mať svoje opodstatnenie. Som nesmierne rád, že ku dnešnému dňu je už naše klientske centrum opäť v prevádzke a plne k dispozícii našim klientom. Online formu predaja však budeme rozhodne využívať aj naďalej a prinášať tak budúcim majiteľom atraktívnych bytov Pod vŕškami ešte väčší komfort bývania i služieb. Rozhodnutie, akú formu kontaktu s našou spoločnosťou si klienti zvolia, preto ponechávame plne v ich rukách a už teraz sa tešíme na ďalšiu skvelú spoluprácu.